Bylinky na spanie: ktoré vám pomôžu zbaviť sa nespavosti?

Medzi čisto prírodné prostriedky, ktoré môžu pomôcť zlepšiť spánok, patria aj rôzne druhy bylín a rastlín. Bylinky na spanie sa u nás dajú nazbierať priamo v prírode, prípadne už kúpiť ako hotové vysušené bylinky napríklad v lekárni alebo v obchodoch zameraných na zdravé potraviny a bio produkty.

Niektoré bylinky na spanie sú určené aj pre deti, kojencov alebo pre tehotné ženy. Sú však byliny, napríklad ako ľubovník, ktoré môžu byť napríklad v tehotenstve nevhodné kvôli príliš silnému účinku na pohlavné orgány. Väčšina z rastlín a bylín je ale vhodné na dobré spanie všeobecne pre každého. Samozrejme, vždy závisí aj od príčin nespavosti a bylinky by sa mali používať len ako doplnková možnosť liečby nespavosti.

A ktoré (liečivé) bylinky na spanie u nás môžete nájsť alebo kúpiť a použiť ich?

Ľubovník

Ľubovník bodkovaný je rastlina, ktorá sa bežne využíva aj vo farmaceutickom priemysle a to najmä pre upokojujúce účinky na ľudskú myseľ. Celkovo pomáha aj proti depresiám a na ukľudnenie v prípade zvýšenej nervozity alebo stresu. Táto rastlina má ale napríklad aj vedľajšie účinky, napríklad môže znižovať efekt antikoncepcie. Na druhú stranu zmierňuje prejavy pri predmenštruačnom syndróme a pri menopauze.

Medovka

Medovka lekárska má citrónovú vôňu a veľmi dobré sedatívne a upokojujúce účinky na nervovú sústavu. Z medovky sa vyrába aj čaj, ktorý je veľmi dobrý s lyžičkou medu. Okrem odstránenia stresu pôsobí medovka aj pri problémoch s trávením a pomáha napríklad pri nadmernej plynatosti. Na rozdiel od ľubovníka je vhodná aj vtedy, ak vás trápi nespavosť v tehotenstve.

Valerián

Bylinka zvaná Valerián, niekedy aj Valeriána, zlepšuje hlboký spánok (ide o jednu z fáz spánku), pomáha na rýchlejšie zaspávanie a celkovo zlepšuje kvalitu spánku. Okrem toho rastlina zmierňuje aj svalovú stuhnutosť, používa sa pri žalúdočných kŕčoch a poruche pozornosti. Neodporúča sa jej užívanie tehotným ženám a tým, čo majú nízku hladinu cukru alebo nízky krvný tlak.

Kozlík

kozlíka sa vyrába najčastejšie čaj, pretože obsahuje látky sedatívneho účinku, ktoré navodzujú stav únavy a spánku. Okrem toho uvoľňuje svalové napätie a celkovo svaly a spôsobuje oneskorené reakcie, takže by sa nemal užívať pred tým, ako sa potrebujete na niečo sústrediť. Pred spaním je ale práve z týchto dôvodov ideálnym prostriedkom.

Harmanček

Ak vás trápi nespavosť z dôvodu kŕčov alebo bolestí, tak ideálnym pomocníkom je práve harmanček. Najčastejšie sa z neho pripravuje harmančekový čaj a tento sa využíva pri žalúdočných problémoch, bolestiach pri menštruácii, pri nachladnutí a na celkové zlepšenie nervového systému.

Levanduľa

Ľevandula má veľmi pozitívne účinky na uvoľnenie nervového systému. Okrem toho znižuje hladinu stresových hormónov v tele, takže veľmi dobre pôsobí práve vtedy, ak je za nespavosťou stres a napätie. Má aj priaznivé účinky vtedy, ak vás trápia dlhodobejšie migrény a silné bolesti hlavy.

Chmeľ

Chmeľ je hlavnou zložkou piva a veľa ľudí vám potvrdí, že ak si večer dajú pivo, lepšie sa im zaspí. Táto rastlina a bylina má totiž uspávací účinok a používa sa napríklad aj na výrobu sedatív. Okrem toho ale pôsobí aj močopudne, čiže ak si dáte napríklad čaj z chmeľu, nesmiete to prehnať, v opačnom prípade hrozí, že si spánok nevylepšíte, ale naopak, budete musieť častejšie navštíviť toaletu.

Odporúčania na záver:

  • z bylín sa dajú pripraviť tak čaje, ako aj rôzne tinktúry, odvary a nálevy
  • bylinkové čaje na spanie si môžete aj kúpiť a ušetríte čas na ich príprave doma
  • existujú aj rôzne iné prírodné lieky na spanie alebo homeopatiká na spanie, ktoré môžu byť tiež vhodnou doplnkovou formou pri riešení nespavosti
  • bylinky by sa nemali užívať dlhodobo a nemalo by ísť o náhradu odbornej liečby
  • okrem riešenia následkov sa treba zamerať aj na príčiny a tiež na spánkovú hygienu, úpravu denného režimu, životného štýlu a naučiť sa, ako rýchlo zaspať a mať kvalitný spánok pomocou prirodzených metód

Máte aj Vy skúsenosti s bylinkami na spanie? Podeľte sa o vaše skúsenosti v diskusii!

ako rychlo zaspat