Prášky na spanie

Prášky na spanie sa využívajú v akútnych prípadoch, kedy nezaberá prirodzený spôsob a riešenie, napríklad pomocou prírodných látok alebo úpravy režimu. Ide o jednu z krajných možností, ktorá sa hodí napríklad pri krátkodobej nespavosti. V minulosti však boli s práškami spájané viaceré nežiaduce účinky.

Okrem toho, že práškami hrozí napríklad predávkovanie a smrť, je treba si dávať pozor aj na kontraindikácie, čiže situácie, kedy sa nesmú užívať. Niektoré nie sú napríklad vhodné pre deti, iné pre tehotné ženy alebo už dojčiace mamičky. Všeobecne tak medzi odborníkmi ako aj laickou verejnosťou prebieha už dlhšiu dobu diskusia, či prášky na spanie (aj tie bez receptu) viac škodia, alebo pomáhajú. Jednotná odpoveď ale ešte stále nie je.

Prášky na spanie – pomoc alebo nepriateľ?

Lekári, ktorí sa zameriavajú na poruchy spánku a nespavosť, považujú farmakologické prípravky sa účinné len v určitých prípadoch. Nejde o univerzálny liek, na rozdiel od napríklad prírodných liekov a spôsobov, ktoré sa môžu používať dlhodobejšie a ide skôr napríklad o doplnky výživy alebo podporné prostriedky na rastlinnej báze, ktoré obohacujú telo o dôležité látky.

Prášky na spanie bez predpisu ale aj s predpisom môžu spôsobovať viacero vedľajších účinkov, o čom spravidla informuje vždy aj príbalový leták na každom takomto produkte. Či už ide o tabletky na spanie, sirupy alebo rôzne iné formy liekov na spanie, spravidla sa stretávame pri týchto prostriedkoch s nasledujúcimi situáciami:

Zvyšovanie dávky

Jedným z najčastejších efektov dlhodobejšieho brania práškov na spanie je po určitej dobe znižovanie efektivity takéhoto prostriedku na navodenie spánku. To znamená, že zvyčajne po niekoľko týždňoch až mesiacoch klesá účinnosť a človek je nútený zvyšovať dávkovanie. Najhoršie je, ak sa z brania práškov stane pravidlo. Ak niekto užíva takéto lieky aj niekoľko rokov, ide už viac o „zvyk“, než o reálnu pomoc.

Vznik závislosti

Druhým najčastejším problémom je vznik závislosti od liekov a práškov na spanie. V minulosti to bolo v tejto oblasti horšie, keďže prášky na spanie boli z kategórie barbiturátov, ktoré vyvolávali silnejší návyk a závislosť. V dnešnej dobe sa viac používajú benzodiazepíny, ktoré nie sú až tak návykové. Avšak spolu s nutnosťou zvyšovania dávok v priebehu dlhodobého užívania aj tu vzniká závislosť.

Vedľajšie dlhodobé účinky

Krátkodobo, ale najmä dlhodobo majú prášky na spanie viacero vedľajších účinkov. Jedným z nich je celkové spomalenie reakcií, sústredenia a zníženie schopnosti koncentrácie aj počas dňa. Už pri jednorazovej dávke vzniká na druhý deň pocit „ospalosti“ hneď doobeda. To narušuje sústredenia sa v práci, ale napríklad aj za volantom.

Viacero práškov obsahuje aj varovanie, že ich dlhodobé užívanie nie je zlučiteľné s vedením motorového vozidla. Pri dlhodobom užívaní môžu nastať aj iné vedľajšie účinky – mierne poruchy myslenia, poruchy úsudku, znížená pozornosť a problémom je samozrejme aj nadmerná záťaž pečene.

Odporúčanie na záver

Prášky na spanie obvykle riešia len následok, čiže nedostatok spánku. Veľa ľudí zabúda ale na riešenie príčin nespavosti, ktoré môžu byť niekedy veľmi banálne – napríklad zlá spánková hygiena, zlý životný štýl alebo zlý rituál pred zaspávaním. Práve to, ako správne zaspávať, má nemalý vplyv na kvalitu a efektívnosť samotného spánku. Samozrejme, je to len začiatok – správnemu spánku treba podriadiť celý denný režim.