Prírodné lieky na spanie, ktoré Vám pomôžu zaspať

Ak nechcete užívať farmakologické prostriedky a umelé lieky na spanie, skúste to, čo ponúka priamo príroda. Pod pojmom prírodný liek na spanie sa pritom myslí nielen nejaká bylinka, ale napríklad aj ovocie, zelenina a potraviny obsahujúce dôležité vitamíny a minerály, ktoré pôsobia upokojujúco a pomáhajú spánku.

Prírodné lieky na spanie tak môžu mať dokonca aj podobu napríklad niektorých jedál alebo konkrétnych potravín, ktorých zloženie priaznivo ovplyvňuje nespavosť. Samozrejme, nie vždy ide o vhodnú možnosť liečby, pretože to závisí najmä od toho, aké sú príčiny nespavosti. Ak napríklad ide o nespavosť spôsobenú vonkajším hlukom, tak pomôže jeho odstránenie, alebo rovno štuple do uší.

Prírodné formy riešenia sa využívajú v iných prípadoch, kedy ide napríklad o stres, nervozitu alebo niektoré fyziologické príčiny. Toto sú osvedčené „recepty“, ktoré pomáhajú na spánok:

Odvary, čaje a bylinky

Jednou z možností, ktoré využíva väčšina ľudí, sú bylinkové čaje, prípadne samotné bylinky na spanie v rôznej forme. Z nich sa totiž dajú spraviť nielen čaje, ale aj rôzne odvary, tinktúry alebo esenciálne oleje. Odvary môžu byť napríklad z lipy, medovky alebo mäty a spravíte si ich priamo doma.

Čaje na spanie sa dajú aj kúpiť a to v najčastejšie v lekárni, pričom môže ísť o čaje z jednej bylinky, napríklad ľubovníka alebo harmančeka, alebo zo zmesi rôznych bylín. Niektoré sú vhodné aj pre tehotné ženy, dojčiace ženy alebo priamo pre deti.

Tinktúry sú v podstate liečivé roztoky, v ktorých sú spojené výťažky z bylín a lieh. Používajú sa vo forme nakvapkania do čajov alebo len tak na malú čajovú lyžičku a môžu tiež podporovať spánok, najmä prostredníctvom upokojenia nervove sústavy. Esenciálne oleje sa zas najčastejšie využívajú do kúpeľov alebo vonných sviečok.

Ovocie, zelenina a potraviny

Ak chcete podporiť spánok, dôležité je mať v tele vyvážený pomer látok, najmä minerálov a vitamínov. Medzi látky podporujúce spánok z rôznych dôvodov, či už na základe vplyvu na nervovú sústavu alebo na základe vplyvov na iné systémy v tele, patria najmä:

  • horčík
  • vápnik
  • vitamíny skupiny B – najmä B3, B6, B12
  • omega-3 mastné kyseliny

Tieto látky je najlepšie doplniť v prirodzenej forme a teda cez ovocie alebo zeleninu, prípadne vo forme špecifických druhov mäsa alebo strukovín. Ktoré potraviny obsahujú potrebné látky?

  • zemiaky
  • slnečnicové semená alebo sezamové semená
  • orechy
  • kakao (čiže napríklad aj čokolády s vysokým obsahom kakaa)
  • brokolica
  • banány
  • ovsené vločky
  • ryža
  • jačmeň
  • zázvor
  • morské ryby

Samozrejme platí, že všetko treba s mierou, čiže napríklad prejedanie sa čokoládou pred spaním určite nepomôže. Podobne, ako ani ťažké jedlá, ktoré môžu spôsobiť nočné mory, prípadne niekedy aj príliš živé lucidné sny.

Tabletky na spanie na prírodnej báze

Spánok je veľmi dôležitý pre oddych organizmu a regeneráciu tela. Ak máte dostatok ovocia aj zeleniny, ale stále neprichádza potrebný kvalitný spánok, môžete si pomôcť aj tabletkami, ale samozrejme na prírodnej báze. Ideálne sú na to homeopatiká na spanie, ktoré majú čisto prírodné zloženie. Ide o extrakty z účinných bylín s vysokou koncentráciou prirodzených látok.

  • tie podporujú rýchle zaspávanie, spánok ako taký a tiež znižujú prípady predčasného prebudenia sa
  • môžu obsahovať napríklad náhradu hormónu melatonín, ktorý je nutný na spanie
  • najmä ľudia vo vyššom veku, alebo tí, čo častejšie cestujú lietadlom cez viaceré časové pásma, by mali takýto podporný prostriedok užívať