Tabletky na spanie: Kedy ich užívať a majú vedľajšie účinky?

Tabletky na spanie sa používajú v prípade vážnejších porúch spánku, kedy nezaberá iný postup, napríklad prirodzené metódy. Tabletky môžu byť bez predpisu alebo na predpis, avšak v oboch prípadoch by sa mali užívať a dávkovať veľmi obozretne. Sú dokonca aj prípady, kedy sa použitie tabletiek vylučuje.

Môže to byť napríklad vtedy, ak ide o tehotnú ženu alebo dojčiacu ženu. Rovnako aj tablety na spanie pre deti nie sú vo väčšine prípadov vhodné a ak, tak ide skôr o voľný predaj a tablety na spanie na prírodnej báze. Rovnako sa neodporúča užívať silné tabletky na spanie dlhodobo a ak máte záujem napríklad o Dominal, Stilnox alebo Hypnogen, určite je treba sa o tom vopred poradiť s lekárom.

Aké máte možnosti v prípade, ak chcete lieky na spanie vo forme tabletiek? Spravidla sú tri typy tabliet:

Tabletky na spanie bez receptu

V prípade tabletiek bez receptu ide buď o výživové doplnky, prípadne o prírodné produkty. Najčastejšie sa jedná o tabletky s obsahom rôznych druhov prirodzených látok, napríklad melatonínu, čo je hlavný spánkový hormón a jeho nedostatok vedie u mnohých starších ľudí k chronickej nespavosti. Vybrať si môžete aj homeopatiká na spanie, ktoré môžu byť vhodné aj pre deti, tehotné alebo dojčiace ženy.

Ktoré tabletky na spanie napríklad využívajú?

  • GS Dormian alebo GS Dormian Rapid – prípravky pomáhajúce pri ťažkostiach so zaspávaním a nespavosťou, pri Rapid tabletkách je účinok extra rýchly a receptúra je silnejšia
  • Valecaps – prírodné kapsuly používané najčastejšie pri nespavosti a predráždenosti, ktoré sú bez návykových látok
  • Sédatif PC – ide o jedno z najviac známych homeopatík na spanie u nás, ktoré pomáha najmä pri strese

Tabletky na lekársky predpis

Väčšinou sú to rôzne prášky na spanie, ktoré sa môžu využívať aj ako hypnotiká alebo antidepresíva, podľa toho, aké sú vyvolávacie príčiny nespavosti. Tieto typy tabletiek sa používajú najmä v prípade napríklad vážnejších depresívnych stavov, stavov úzkosti alebo ak ide o súčasť dlhodobejšej liečby. Aj keď ide o farmakologiká na lekársky predpis a pod lekárskym dohľadom, tiež môžu mať viacero negatívnych účinkov.

Ide najmä o:

  • možný vznik závislosti, najmä pri dlhšom užívaní ako niekoľko týždňov
  • nutnosť zvyšovať dávku v budúcnosti, keďže klesá efektivita tabletky
  • vedľajšie účinky prítomné aj počas dňa, najmä znížená koncentrácia a vplyv na sústredenie sa

V prípade, ak má nespavosť pôvod fyziologický, napríklad bolesti, kŕče a podobne, je treba riešiť v prvom rade túto príčinu. Aj tu sa používajú tabletky, napríklad na zlepšenie trávenia, proti páleniu záhy alebo proti bolestiam – či už migréne, počas menštruácie a podobne. Ak sú za nespavosťou tieto príčiny, je užívanie tabletiek na spanie dokonca kontraproduktívne a veľakrát ani nemusia účinkovať.

Prírodné a prirodzené možnosti

Okrem rôznych druhov tabletiek je možné využiť aj prirodzené možnosti. Tie spočívajú najmä v úprave životného režimu a v užívaní niektorých druhov bylín na spanie, ktoré obsahujú látky priaznivo vplývajúce na nervový systém. Napríklad ide o ľubovník, medovku, valeriánu, kozlík, harmanček, levanduľu alebo chmeľ. Tieto byliny je možné nájsť aj priamo vo forme čajov na spanie, prípadne si z nich môžete spraviť doma odvar, vývar či tinktúru.

V rámci životného režimu a štýlu sa treba zamerať najmä na dodržiavanie týchto zásad:

  • pred spaním neriešte prácu, nepozerajte televízor ani neseďte za počítačom
  • spať choďte hneď, ako pocítite únavu, nepredlžujte umelo čas bdenia
  • zvyknite si spávať pravidelne, pravidelný by mal byť aj čas, kedy zaspávate
  • vyhýbajte sa taktiež cvičeniu alebo nadmernej fyzickej aktivite pred spaním

Nezabudnite ale na to, že dôležité je riešiť nielen následky, ale najmä príčiny. V prvom rade sa treba naučiť správne zaspať a dostať sa do správneho spánkového režimu. Následne je už jednoduchšie mať kvalitnejší, zdravší a hlbší spánok. Netreba zabúdať ale ani na správnu spánkovú hygienu a prispôsobenie sa prirodzenému biorytmu tela – vyhýbať sa ponocovaniu a nadmernej záťaži organizmu, ktoré majú najväčší negatívny vplyv na poruchy spánku.