Lucidné snívanie: Naučte sa kontrolovať Vaše sny!

Lucidný sen je pojem, ktorý znamená vlastne živý sen. Ide o uvedomovanie si stavu snívania, teda človek si uvedomuje, že sníva. Na rozdiel od klasických snov sú lucidné sny živšie, farebnejšie, reálnejšie a jasnejšie. V prípade týchto snov je možné aj ovládanie ich obsahu, samozrejme, ak sa naučíte to, ako ovládať sny.

Lucidné snívanie je ale niečo iné ako napríklad astrálne cestovanie – prebieha počas spánkua ide naozaj len o sen, nič iné. Vedomé sny, ako sa niekedy lucidnému snívaniu hovorí, sú zaujímavým duchovným a mentálnym zážitkom, niekedy dokonca môže ísť až o hyperrealitu. Počas vedomého nastáva prebudenie vedomia vo vlastnom sne. Vedomý sen si človek obvykle aj viac zapamätá, no nie každý môže mať vedomý sen a nie každý ho môže aj ovládať.

Na úvod bol výskum

Lucidné snívanie je zaznamenané viacerými vedeckými experimentmi a pokusmi. Na začiatku boli ale len teórie, konkrétne napríklad štúdia z roku 1968, ktorá spájala lucidné sny s REM spánkom, ktorý je jednou z fáz spánku. Ešte v roku 1959 ale napríklad publikácia Dreaming od filozofa Normana Malcolma vyvracala možnosť overenia pravosti nejakého lucidného sna pomocou vedeckých metód.

V roku 1975 už ale Keith Hearne na univerzite Hull v Anglicku vykonal experiment a to spolu s dobrovoľníkom Alanom Worsleyom. Práve v tomto roku bol prvýkrát v histórii zaznamenaný signál lucidného snívania a to cez polygrafický záznam pohybu očí. Ten rozlíšil vedomý sen od bežného snu.

O tri roky neskôr sa potvrdila táto metóda Stevenom LaBergeom, ktorý sledoval pohyb očí počas REM fázy. Dnes sa po tomto vedcovi volá aj jedno z mnohých laboratórií, ktoré lucidné sny skúma. Z hľadiska neurofyziologickej charakteristiky vedomého snívania ale zatiaľ stále neboli dostatočne preskúmané zmeny elektrickej aktivity frontálneho kortexu, ktorá je počas bežného spánku utlmená.

Ako vyzerá lucidný sen

Lucidný sen obvykle a vo väčšine prípadov začína ako úplne bežný a normálny sen. Aby ste mohli vôbec mať lucidný sen, musíte mať dobrý a kvalitný spánok. Najčastejšie dochádza k prechodu z normálneho sna, ktorý môžete jednoducho zabudnúť, do vedomého sna, počas fázy REM, kedy je spánok plytší. Lucidný sen je obvykle viac jasnejší, reálnejší a je naplnený najmä emóciami v oveľa väčšej intenzite.

Pre lucidné sny platí:

  • počas lucidného sna nemá človek fyzické pocity, čiže ak sa počas neho udrie v takomto sne, nepociťuje bolesť
  • dej sna je veľmi rýchly, najčastejšie sa často a rýchlo striedajú a menia rôzne situácie
  • predmety, ľudia, zvieratá, to všetko môže počas sna meniť svoju podobu a človek si to uvedomuje
  • často v takomto sne vystupujú aj ľudia, ktorí napríklad už sú mŕtvi, prípadne môžu mať mladšiu podobu, ako majú v súčasnosti
  • po zobudení sa z takéhoto sna si ho človek viac a reálnejšie uvedomuje, pamätá si detaily a zostáva v ňom emócia zo sna aj dlhšiu dobu

Ako na lucidné sny

Aby ste mohli mať lucidné sny, dôležitá je príprava. Musíte mať pravidelný spánkový režim. Odporúča sa čo najmenej užívať tabletky na spanie, naopak, ak si dáte čaj na spanie, určite ním nič nepokazíte.

Týchto zásad sa treba držať:

  1. Mať dostatok spánku – ako sami vieme, nedostatok spánku spôsobuje fyziologické aj neurologické zmeny v organizme a celkovú nestabilitu prirodzeného fungovania organizmu a vtedy lucidné sny neprichádzajú.
  2. Zdravší životný štýl – obmedzte alkohol a kofeínové nápoje počas dňa, taktiež vylúčte presladené jedlá a ťažkú večeru.
  3. Pokoj a kľud – žiadne cvičenie večer, žiadna televízia, počítač alebo iná psychická či fyzická zaťaž večer pred spaním.
  4. Oddych aj počas dňa – doprajte si jeden alebo dvakrát za deň oddych od všetkého, skúste si len tak ľahnúť na 15-20 minút, uvidíte, že odbúrate viac stresu a večer sa vám bude ľahšie zaspávať.

Ako lucidné sny ovládnuť

Pokiaľ príde k prebudeniu vedomia v sne a vy si uvedomíte, že ste v živom sne, najčastejšou reakciou je veľké vzrušenie, radosť a príval energie. To však spôsobí zrútenie sna vplyvom nadmerných emócií hneď na začiatok. Sen stratí stabilitu, skolabuje a príde k prebudeniu. Na úvod je treba naučiť sa ovládať svoje emócie a nepodľahnúť im. Chce to len tréning a častejšie lucidné snívanie.

Na začiatok môžete skúsiť hneď po prebudení vedomia skúsiť sa sústrediť na jednu konkrétnu a jednoduchú vec – napríklad sa začať pozerať v sne smerom nadol, na zem. Druhým pravidlom je sústrediť sa na vlastné vedomie oveľa viac, ako na to, aké aktivity v sne vykonávate a ako prebiehajú. Ak sa vám to nepodarí, prejde lucidný sen plynulo do obyčajného sna.

Tretím pravidlom je zapájať sa do sna, ale nikdy nezabudnúť, že ide len o sen. Treba si to uvedomovať stále a počas celého snívania. Napríklad tým, že si budete uvedomovať, že vaše telo je stále počas snívania v posteli. Prípadne to môžete rozlíšiť tým, že vo vedomom sne neplatia fyzikálne zákony, prípadne tam platia inak, ako v bežnej realite. Ak sa nebojíte, môžete skúsiť uvedomenie si, že ide o sen, vyskúšať pohľadom do zrkadla v sne. Určite nebudete vyzerať tak, ako vyzeráte v realite.