Nespavosť v tehotenstve: Príčiny vzniku a možnosti liečby

Tehotenstvo a nespavosť sú ako spojené nádoby. Možno nie hneď na úvod, ale skôr či neskôr to na každú budúcu mamičku doľahne. Nie je to len obyčajný nespavosť dospelých, ide o kombináciu objektívnych a subjektívnych faktorov, ktoré počas tehotenstva spôsobia, že žena má problém s kvalitným spánkom.

Nespavosť ako taká je choroba, ktorú treba riešiť. Ak nejde o vplyv externých faktorov, ktoré nevyriešia ani štuple do uší, je treba sa zamerať na fyziologické príčiny. Čo ale s nespavosťou počas tehotenstva? Najčastejšie sa vyskytuje tento stav v poslednom trimestri. Na úvod tehotenstva trápi nespavosť len máloktorú ženu a aj preto si veľa z nich myslí, že im sa to nemôže stať. Ale môže a – stane sa.

Prečo sa vôbec vyskytuje tehotenská nespavosť

Za vznikom nespavosti počas tehotenstva je niekoľko dôvodov a nejde o klasické príčiny nespavosti, aké trápia ostatnú dospelú populáciu. Tehotenstvo je totiž stav, ktorý je pre organizmus veľmi vyčerpávajúci a zaťažujúci. Napriek tomu, že spôsobuje únavu, výsledkom nebýva kvalitný spánok, ale naopak, problémy vôbec zaspať.

Najčastejšie za nespavosť v tehotenstve môžu:

  1. Časté močenie – rastúci plod postupne vytvára tlak na maternicu a tá vzápätí na močový mechúr. To v praxi znamená, že je treba sa častejšie vyprázdniť a spôsobuje to pravidelné budenie sa.
  2. Vyššia srdcová činnosť – maternica musí byť počas tehotenstva dostatočne prekrvená, pretože musí vyživovať aj plod. Aby to zvládla, musí do nej srdce pumpovať viac krvi a to spôsobuje búšenie srdca, ktoré priamo pôsobí proti pokojnému spánku.
  3. Horšie dýchanie – zväčšená maternica tlačí aj na bránicu a obmedzuje prietok vzduchu, čo núti telo dýchať rýchlejšie a plytšie, takže to je ďalší faktor proti pokojnému zaspávaniu.
  4. Tráviace problémy – viac ako kedykoľvek inokedy sa počas tehotenstva objavuje napríklad pálenie záhy, zápcha, nafukovanie, pocity plnosti v bruchu a podobne.
  5. Stres – táto príčina je veľmi podobná ž aj bežným príčinám nespavosti u ostatných dospelých, ale počas tehotenstva z najrôznejších dôvodov naberá stres ešte viac na intenzite.

Ako na riešenie nespavosti počas tehotenstva?

V prvom rade sa spoľahnite na prirodzené formy – môžete skúsiť napríklad prírodné lieky na spanie a bylinky na spanie. Viacero žien užíva aj rôzne homeopatiká, ktoré pomáhajú zlepšiť fyziologické procesy v organizme, ale záruka, že budú na 100% účinkovať tu nie je. Ak chcete, je tu ešte aj starý osvedčený recept – pohár mlieka s medom. Tabletky a farmakologické prostriedky radšej cez tehotenstvo vynechajte.

Oveľa lepšie je predchádzať príčinám spôsobujúcim nespavosť alebo ich riešiť. Tu je niekoľko rád:

  • počas dňa majte dostatočný pitný režim, ale hodinu či dve pred spaním už neprijímajte žiadne tekutiny
  • pohybujte sa – znova viac počas dňa, k večeru už aktivitu obmedzte
  • vytvorte si pravidelný režim bez časového stresu a napätia, skrátka – stíhajte všetko, čo potrebujete stihnúť
  • pri zaspávaní sa vyhýbajte ležaniu na chrbte, ideálny je ľavý bok
  • skúste si aj počas dňa dopriať kratší odpočinok
  • zlepšite stravovanie – žiaden kofeín, samozrejme žiaden alkohol, menej soľte, naopak jedzte viac zeleniny, vlákniny a ovocia, obmedzte pikantné a korenisté jedlá
  • stravujte sa radšej častejšie, ale v menších množstvách
  • naučte sa, ako zaspať rýchlo, prirodzene a kvalitným spánkom