Aké sú hlavné príčiny nespavosti a ako proti nim bojovať?

Veľa ľudí má problém zaspať alebo všeobecne problémy so spánkom. Pokiaľ ide o dlhodobejší stav, ktorý trvá napríklad viac ako 3 týždne, už môže ísť o príznak naozaj vážnych problémov a to tak so zaspávaním, ako aj s kvalitou spánku. To všetko vyústi v nespavosť. Príčiny môžu byť rozličné.

Pre ľudí je v dnešnej dobe prirodzené, že napríklad majú problém so spánkom z dôvodu nahromadenia pracovných povinností. Ak si ale poviem, že nemôžem spať, lebo nestíham pracovný termín, je to veľmi zlý prístup k vlastnému životu a zdraviu. Spánok je totiž veľmi dôležitý pre regeneráciu a nielen kvôli nej. Iné je, ak neviem zaspať alebo nemôžem zaspať z prirodzených dôvodov. Všetky tieto príčiny sa ale dajú aspoň v určitej miere ovplyvniť.

Psychické príčiny nespavosti

To, čo spôsobuje nespavosť vo väčšine prípadov, sú faktory psychického typu. Nejde hneď o nejakú závažnú psychickú poruchu, hoci aj to môže byť v určitých prípadoch spúšťacím faktorom. Väčšinou však ide o oveľa „banálnejšie“ príčiny, ktoré spôsobujú problémy s kvalitným spánkom alebo zaspávaním.

Napríklad môže ísť o:

  • stres a príliš rýchly životný štýl – toto je z psychických príčin najčastejší dôvod
  • obavy, strach, úzkosti – ľudia si to veľakrát ani neuvedomujú, ale pred spaním sa až príliš často zaoberajú svojimi obavami a tým si zaťažujú myseľ
  • napätie a nervozita – nepokoj je v priamom rozpore s pokojným spánkom a zaspávaním
  • prepracovanosť – v tomto prípade ide čiastočne aj o kombináciu s prvým faktorom
  • depresia – nielen obavy, ale aj nadmerný smútok a dlhodobý smútok majú za následok práve poruchy spánku

Fyziologické príčiny nespavosti

Okrem psychických príčin má samozrejme na kvalitu spánku a zaspávanie vplyv aj fyziológia. V tomto prípade ide buď o prirodzené faktory, ktoré naozaj človek neovplyvní, napríklad vek, ale aj o niektoré chorobné stavy, kde už dochádza k narúšaniu nielen nočnej regenerácie, ale celkovo biorytmu.

Najčastejšie faktory:

  • vek – nič sa nedá robiť, ale vek spôsobuje viacero procesov v tele, napríklad aj ovplyvňuje hodnoty spánkového hormónu melatonín, čo ovplyvňuje spánok
  • choroby srdcovocievneho systému – arytmia, nepravidelný tep, nadmerné búšenie srdca a iné ochorenia kardiovaskulárneho systému
  • tráviace problémy – začína to ťažkým jedlom pred spaním a končí nočnými výletmi do chladničky
  • hormonálne poruchy – nič „nezrýchli“ organizmus viac ako nepokojná hladina hormónov
  • alergie a dýchacie problémy – často krát, ale nie nevyhnutne vždy, môže byť za nepokojným spánkom aj problém s dýchaním, nejaká alergia a podobne

Ostatné možné príčiny

Okrem toho za nespavosť môžu aj niektoré iné príčiny, ktoré sú väčšinou externého charakteru a ktoré narušujú kvalitný spánok. Môže ísť v určitých prípadoch o príčiny nespavosti typické pre tehotenstvo, ale väčšinou ide o faktory dotýkajúce sa všeobecne nespavosti dospelých.

Sú to napríklad:

  • užívanie niektorých druhov liekov – napríklad antidepresíva, lieky proti bolesti a podobne
  • pitie kávy a kofeinových nápojov, na kvalitu spánku a pocit nevyspatia vplýva aj nadmerná konzumácia alkoholu
  • fajčenie, najmä pred spánkom, kedy nikotín síce na prvý pocit upokojuje človeka, ale zároveň spôsobuje nabudenie organizmu
  • nepravidelný spánkový režim
  • namáhavé športové aktivity pred spaním alebo namáhavé fyzické aktivity pred spaním
  • nedostatočný pobyt počas dňa na prirodzenom dennom svetle
  • sledovanie televízie alebo práca s počítačom tesne pred spánkom
  • podobne napríklad aj časté nočné mory alebo živé lucidné sny majú dlhodobo vplyv na nespavosť