Spánková paralýza: Strašidelné fakty, symptómy a možnosti liečby

Spánková paralýza nastáva medzi stavom spánku a stavom bdenia. Ide teda o stav na pomedzí týchto dvoch stavov, kedy si mozog uvedomuje už čiastočne realitu, ale nedokáže ju ešte úplne odlíšiť od snov. Keďže počas spánkovej paralýzy nevie ovládať svalstvo ovládané bežne vlastnou vôľou, nevie sa ani pohnúť.

Pojem paralýza sa viaže s neschopnosťou pohybu a presne toto sa počas stavu spánkovej paralýzy aj deje. Priečne pruhované svalstvo, ktoré je ovládané voľou, nie je schopné pohybu a človek sa nedokáže vôbec hýbať. Keďže aj hlasivky sú tvorené týmto typom svaloviny, nemôžete zo seba vydať ani žiadne slovo, vetu alebo hlások – nemôžete vôbec hlasivky použiť a to je spolu s nemožnosťou pohybu pre každého nepríjemný stav.

Prečo spánková paralýza nastáva

Veľmi často je stav spánkovej paralýzy sprevádzaný aj halucináciami a rôznymi emóciami či pocitmi strachu. Spánková paralýza má z fyziologického hľadiska pôvod v mozgu, konkrétne v tzv. Varolovom moste. Ide o časť zadného mozgu, konkrétne sa tento most nachádza v jeho dolnej časti a nadväzuje na predĺženú miechu. Most sa nazýva preto, lebo spája predĺženú miechu a stredný mozog a dokopy tvorí mozgový kmeň.

Pri spánkovej paralýze dochádza k oneskoreniu práve funkcií prenosu signálov cez Varolov most, kedy prichádza k asynchronicite. Počas REM fázy spánku nastáva totiž uvoľnenie priečne pruhovaného svalstva a jeho „vypnutie“. Preto počas spánku prichádza k zníženiu svalového napätia v priečne pruhovanom svalstve. Ak sa teda človek prebudí náhle a nestihne sa svalstvo „zapnúť“, nastane paralýza.

Možné príčiny a faktory, ktoré ju spôsobujú

To, že nastane paralýza svalstva počas spánku, je teda prirodzená vec. Ide v podstate o akúsi ochrannú reakciu organizmu, aby ste napríklad počas živých snov nezačali hýbať končatinami, utekať priamo na posteli a podobne. Do tela sú vylučované počas spánku aj chemické látky, ktoré blokujú pohyby. Často krát je spánková paralýza spájaná aj s inými poruchami spánku, napríklad narkolepsiou.

Existujú ale napríklad aj ľudia, prípadne tiež zvieratá, ktoré ju nemusia vôbec nikdy zažiť. To je v dôsledku toho, že pri poruche Varolovho mosta nenastane „vypnutie“ priečne pruhovaného svalstva, ale ešte stále sa z mozgu signály prenášajú do predĺženej miechy a odtiaľ ďalej, takže je možné počas spánku pozorovať napríklad pohyby, dokonca v extrémnych prípadoch aj reč či priamo pohyb.

Tu sú faktory alebo príčiny, kedy môže stav spánkovej paralýzy nastať:

  • hlava je počas spánku v neprimerane vysokej polohe, čiže máte viac vankúšov
  • ak trpíte nedostatkom spánku a nespavosťou, prípadne ak máte nepravidelný spánok
  • ak trpíte stresom a stresovým životným štýlom
  • ak máte lucidné sny, niekedy po nich sa môže tento stav objaviť
  • vedecký výskum ešte nepotvrdil tézu, že náchylnosť na spankovú paralýzu môže byť aj geneticky daná, ale uvažuje sa o tom

Ako sa prejavuje?

Spravidla ide o rôzne halucinácie a preludy. Môže ísť o zrakové aj zvukové halucinácie, ktoré spôsobia človeku akútny strach. Bohužiaľ je v nás zakorenený pud sebazáchovy, ktorý núti telo v prípade nečakaného ohrozenia navyše aj stuhnúť, čo je ochrana typická pre „lovenú zver“ pred predátormi. Najčastejšie počas paralýzy nastávajú preludy zrakové a zvukové, ale niekedy môžete mať aj pocit zápachu alebo dotykov.

Ľudia najčastejšie vidia dve bytosti, pričom pôvod tejto halucinácie nie je jasný, ale ide o najčastejšiu formu spánkovej paralýzy. Bytosti – muž a žena, sa k človeku približujú, môže cítiť aj ich dotyky. Vtedy máte problém dokonca sa aj nadýchnuť. Zrazu to však náhle skončí a vy sa už zobudíte v poriadku.

Spánková paralýza a jej „liečba“

Spánková paralýza sa dá aj „liečiť“, hoci nejde o chorobu v pravom slova zmysle. V prvom rade je dôležité mať kvalitný spánok, čo je najlepšia prevencia. Ak s tým máte problém, vyskúšať môžete aj rôzne prírodné lieky na spanie, prípadne čaje na spanie. Tie vám pomôžu rýchlejšie zaspať a dosiahnuť upokojujúci a regeneračný spánok.

Ak ide o izolovanú spánkovú paralýzu, nemusíte sa ešte príliš trápiť s liečbou. Takýto typ spánkovej paralýzy sa vyskytne naozaj len raz za čas, obvykle pár krát za život. Pokiaľ však už je chronická, čiže opakujúca sa, je to vážnejší problém. Táto forma sa často krát opakuje aj viackrát za týždeň a môže trvať dlhšie, ako len jednorazová. Tá trvá obvykle len pár minút, chronická niekedy aj hodinu. Predstava takto dlho trvajúceho nepríjemného pocitu bez možnosti sa pohnúť prinúti veľa ľudí uvažovať o radikálnej liečbe.

Čo sa s tým dá robiť?

  • skúste zaspávať na boku alebo na bruchu, štatistiky ukazujú, že je to dobrá prevencia
  • vyhýbajte sa umelým liekom na spanie, tabletkám na spanie a farmaceutickým práškom na spanie
  • ak sa to dá, nespite sám, ale majte vždy niekoho pri sebe, kto vás prebudí
  • hneď ako zistíte, že prežívate spánkovú paralýzu, upokojte sa a nepanikárte, pretože to len znásobí a zhorší celý stav
  • zo spánkovej paralýzy je možné sa vymaniť jedine sústredním sa – snažte sa myslieť na to, aby ste pohli prstom na ruke alebo nohe, prípadne skúste hýbať očami alebo sa pokúste o akúkoľvek mimiku na tvári